mgr Piotr Kalużny

fizjoterapia sportowa i pourazowa,
masaż leczniczy stomatologiczna

Pacjenci trafiają do naszych gabinetów z przeróżnymi objawami bólowymi, a ból głowy to dolegliwość, której doświadczył każdy z nas. Niestety, zażywane masowo środki przeciwbólowe łagodzą objawy, ale przyczyny nie leczą. Mogą natomiast powodować skutki uboczne w postaci chronicznych bólów głowy. Aby skutecznie pomóc cierpiącym pacjentom, należy odnaleźć pierwotną przyczynę jego występowania. Dlaczego więc głowa boli? Najczęściej występujący ból głowy ma podłoże napięciowe (ok. 90% rozpoznanych przypadków), które jest skutkiem ;

• ograniczenia ruchomości takich struktur jak: szyjny i piersiowy odcinek kręgosłupa,
  • wzmożone napięcia mięśniowe w obrębie szyi i karku, stawu skroniowo-żuchwowego,
  • deficytu snu oraz w wyniku stresu.

Jak rozpoznać ból napięciowy?

Jeśli odczuwasz ból “rozpierający”, lub odwrotnie “ściskający”, masz wrażenie, że boli Cię cała głowa, a Twoja aktywność fizyczna nie powoduje nasilenia bólu – to jest to ból napięciowy.

Bóle migrenowe ( ból pulsujący zlokalizowany w konkretnym miejscu, nasila się podczas aktywności, trwa co najmniej 4 godz. ), zatokowe, czy klasterowe występują znacznie rzadziej.

Czy są skuteczne sposoby, by osobom cierpiącym na bóle głowy pomóc? Jak najbardziej. Jest wiele możliwości skutecznych terapii, które wykorzystują w swojej pracy  fizjoterapeuci. Wywiad oraz badanie funkcjonalnie pozwoli na odnalezienie przyczyny i określenie z jakim rodzajem bólu mamy do czynienia. Terapia polega na opracowaniu tkanek miękkich i kości nie tylko w obszarze głowy, ale często poza nią. Z kolei praca z głową może przynieść bardzo dobre efekty niezależnie od tego, czy boli Cię odcinek szyjny, barki, czy inna część ciała.

Artykuł ma charakter informacyjny i nie zastąpi konsultacji medycznej, czy fizjoterapeutycznej. Więcej informacji znajdziesz tutaj :