Przyczyny i objawy bólu stawu kolanowego

mgr Krzysztof Krzystyniak

fizjoterapia
osteopatia

Ból stawu kolanowego to obok bólu pleców jedno z najczęstszych dolegliwości na które uskarżają się pacjenci w gabinecie. Zdecydowana większość urazów sportowych dotyczy tego stawu. Według badań około 14% biegaczy cierpi na tzw. kolano biegacza, czyli ból przednio-bocznego przedziału stawu kolanowego. Szczególnie narażeni na tą kontuzję są biegacze długodystansowi i inni sportowcy podejmujący długotrwały wysiłek kończyn dolnych.

Objawy:
* Ból po przednio-bocznej stronie kolana
* Ból rozlany trudny do punktowego wskazania
* Nasilanie się bólu podczas biegania, szczególnie z górki
* Osłabienie siły odwiedzenia w stawie biodrowym.

Przyczyny:
Ból bezpośrednio powodowany jest przez docisk napiętego pasma biodrowo-piszczelowego do mocno unerwionej tkanki łącznej (powięzi) w okolicy nadkłykcia bocznego kości udowej. Przyczyną tej sytuacji jest przeciążenie i stan zapalny wywołany przez nieprawidłowe napięcia w powięzi głębokiej kończyny dolnej. Pasmo biodrowo-piszczelowe to sztywna taśma kolagenu, która przebiega od grzebienia biodrowego do kości piszczelowej. Na kości biodrowej pasmo zrośnięte jest ze ścięgnem mięśnia naprężacza powięzi szerokiej oraz pośladkowego wielkiego. Osłabienie mięsienia pośladkowego średniego, który stabilizuje miednicę powoduje zwiększoną aktywność mięśnia pośladkowego wielkiego oraz naprężacza powięzi szerokiej, co powoduje wzrost napięcia pasma biodrowo-piszczelowego. Innymi czynnikami ryzyka wystąpienia „kolana biegacza” są:
->Kolana szpotawe
->Pronacja/Supinacja stóp (obciążanie wewnętrznych/zewnętrznych krawędzi stóp)
->Boczne przyparcie rzepki, wysokie ustawienie rzepki, rzepka hipermobilna
->Nadwaga, siedząca praca

Jak leczyć zespół pasma biodrowo-piszczelowego?
Najlepszym rozwiązaniem dla tego problemu jest wizyta u fizjoterapeuty bądź osteopaty. Terapię dobiera się indywidualnie ze względu na wiele czynników, które mogą powodować ból. Wymagane jest dokładne badanie po którym terapeuta zastosuje odpowiednie techniki lecznicze nakierowane na przyczynę dolegliwości.

Bibliografia:

1. Anatomia człowieka. Adam Bochenek, Michał Reicher
2. Brukner & Khan’s Clinical Sports Medicine, 4th ed. Peter Brukner, Karim Khan
3. The functional anatomy of the iliotibial band during flexion and extension of the knee: implications for understanding iliotibial band syndrome. J Anat. 2006 Mar;208(3):309-16.
Źródło grafiki: Complete Anatomy 2019