Praska Klinika Zdrowia

O stresie słów kilka – jak wzmocnić wyczerpane nadnercza

mgr Katarzyna Gwiazdowska

psychodietyka
badanie żywej kropli krwi
psychosomatyka

Być może ostatnio doświadczasz nasilonego stresu, lęku lub zmęczenia. Gdy organizm przed długi czas produkuje adrenalinę i kortyzol, a nie ma czasu na regenerację, nadnercza w pewnym momencie stają się wyczerpane. Jak je wzmocnić?

Zespół wyczerpanych nadnerczy objawia się zaburzeniami funkcjonowania osi podwzgórze-przysadka-nadnercza, czyli narządów hormonalnych regulujących poziom stresu.

Typowe dolegliwości, które mu towarzyszą to:

  • ciągłe zmęczenie, 
  • bezsenność, 
  • problemy żołądkowo-jelitowe,
  • spadek koncentracji i pamięci,
  • apatia oraz słabsza odporność i nawracające infekcje. 

Możemy czuć się wypaleni, zniechęceni i ciągle zmęczeni.

Na szczęście jest na to sposób! 

Dzięki wprowadzeniu do naszej codziennej diety pewnych produktów oraz przy wyeliminowaniu tych, które nam szkodzą, możemy znacznie wpłynąć na nasze samopoczucie. To jest pierwszy krok w leczeniu zespołu wyczerpania nadnerczy . 

Wprowadź do swojej diety ;  guaranę, korzeń lukrecji, ashwagandę,  a kawę zamień nzieloną herbatę, świeżo wyciskane soki. Zrób sobie post owocowo-warzywny, aby oczyścić i wzmocnić cały organizm. Pij min. 2 litry wody, aby dobrze nawodnić ciało. W kuchni zaopatrz się koniecznie w przyprawy takie jak kurkuma, imbir, kardamon, cynamon, kmin rzymski, czarna gorczyca,  oregano, tymianek, bazylia – dodawaj je do swoich posiłków. Unikaj cukru pod każdą postacią, glutenu, nabiału, wszystkich używek, w tym kawy i alkoholu.  

Do zdrowej diety włącz ruch. Bardzo ważne jest, aby był on łagodny, regularny, najlepiej na świeżym powietrzu. Nie chodzi o to, żeby podczas wykonywania aktywności fizycznej bardzo  się zmęczyć, gdyż taki nadmierny wysiłek też będzie wyczerpywał nadnercza. Chodzi o to, żeby wykonywane ćwiczenia były spokojne, rozciągające, wyciszające i rozluźniające zmęczone ciało i umysł. Dodatkowo włącz praktykę uważności,  medytację czy też relaksację. Dużo spaceruj w zieleni i ciesz się wiosną! 

mgr Katarzyna Gwiazdowska

psycholog, psychodietetyk