mgr Piotr Kalużny

fizjoterapia sportowa i pourazowa,
masaż leczniczy stomatologiczna

Jak możemy zadbać o nasze kolana, aby jak najdłużej dobrze nam służyły?

Kolana, tak jak każdy staw, najbardziej lubią ruch. Poprzez regularną aktywność fizyczną i korzystanie z jak najszerszego zakresu ruchu zapewnimy odpowiednie odżywienie stawu, co bezpośrednio przyczyni się do poprawy stanu chrząstki stawowej oraz zapobiegnie przykurczom mięśniowym. Wykonując ćwiczenia z obciążeniem wzmocnimy również mięśnie odpowiedzialne za stabilizację stawu, co zmniejszy ryzyko uszkodzenia więzadeł oraz łąkotek.

Jaki rodzaj aktywności najbardziej ,,lubią” nasze kolana?

Spacery (zwłaszcza boso po miękkim podłożu), jazdę na rowerze, nordic walking, ale także odpowiednio dobrane ćwiczenia siłowe – przysiady z obciążeniem.

Analizując problemy z kolanami, zwłaszcza przewlekłe (trwające dłużej niż 3 miesiące, nie związane z żadnym urazem, bądź bezpośrednim uszkodzeniem stawu), nie możemy zapomnieć o tym, że kolano jest swego rodzaju ,,pomostem” między biodrema stopą, i bardzo często okazuje się, że praca bezpośrednio z kolanem wcale nie jest rozwiązaniem problemu, i źródła bólu należy szukać w innym obszarze ciała. Dlatego tak istotna w leczeniu fizjoterapeutycznym jest dokładna, holistyczna ocena stanu pacjenta, pozwalająca od początku pracować z pierwotnym źródłem problemu, dzięki czemu proces powrotu do pełnej sprawności może być zdecydowanie szybszy. Problemy z łąkotkami, naderwane więzadła, chondromalacja rzepki….oczywiście brzmią bardzo poważnie, ale nie są wyrokiem. Najważniejszy jest stan funkcjonalny stawu, czyli zachowanie prawidłowej, bezbolesnej ruchomości oraz odpowiednia stabilizacja mięśniowa. Bardzo wielu pacjentów których kierowano już na operację z powodu silnych zmian zwyrodnieniowych, po odpowiednio dobranej terapii wracało do pełni sprawności i swoich ulubionych aktywności. Co może zrobić fizjoterapeuta dla pacjenta z bólem kolan?

• przeprowadzić dokładny wywiad, w czasie którego zbierze informacje o nasileniu bólu, czasie jego trwania, czynnikach go nasilających, oraz o innych urazach i problemach mogących mieć wpływ na obecne dolegliwości
  • poddać dokładnej analizie całe ciało pacjenta : jego postawę, zakresy ruchomości, wzorce napięciowe, stabilność więzadłową, oraz siłę mięśniową w poszczególnych ruchach
  • znaleźć prawdziwą przyczynę problemu i nad nią pracować stosując optymalne techniki manualne i ćwiczenia.

Jeśli zmagasz się z bólem kolan, niezależnie od jego przyczyny – możemy Ci pomóc.

Artykuł ma charakter informacyjny i nie zastąpi konsultacji medycznej, czy fizjoterapeutycznej. Więcej informacji znajdziesz tutaj: