Czy ból promieniujący do nogi to rwa kulszowa?

mgr Radosław Gałan

fizjoterapia i rehabilitacja dorosłych
terapia manualna, masaż medyczny
fizjoterapia stomatologiczna

Czy rwa kulszowa powoduje ból promieniujący do nogi – NIE ZAWSZE!!!

Zwykle pacjenci, którzy cierpią z tego powodu tak uważają, jednak rwa kulszowa jest wynikiem ucisku przepukliny międzykręgowej na nerw kulszowy, co powoduje jego podrażnienie i ból.

Ból promieniujący do nogi jest spowodowany napięciem mięśni, powięzi oraz  więzadeł obręczy miedniczej ,kręgosłupa lędźwiowego i narządów wewnętrznych. Ten konkretnie objaw powoduje najczęściej

więzadło krzyżowo-guzowe. Diagnostyka polega na dokładnym, różnicującym  badaniu manualnym.

Kiedy więzadło krzyżowo-guzowe jest napięte odczuwasz;

• ból kręgosłupa – zwłaszcza w odcinku krzyżowo-lędźwiowym, promieniujący do pośladka, następnie wzdłóż nogi, aż do pięty
  • ból okolicy anorektalnej ( krocza, sromu, odbytu, prącia )

Źródło grafiki : Complete Anatomy 2019

Kogo najczęściej ten problem dotyczy ? Często skarżą się na ból promieniujący do nogi te osoby, które wykonują pracę siedzącą. Innymi czynnikami mogą być ;

• urazy obręczy miedniczej
  • ciąża
  • podwyższone napięcie mięśni dna miednicy
  • niewydolność kapsuły brzusznej – zaburzenia mechanizmu stabilizacji tułowia
  • zawieszenia o podłożu emocjonalnym

Każdy problem funkcjonalny da się rozwiązać. Skuteczna jest tu terapia manualna polegająca na analizie i likwidacji przyczyny dolegliwości. Zwykle kilka wizyt wystarczy, by pozbyć się uciążliwego bólu.

Artykuł ma charakter informacyjny i nie zastąpi konsultacji medyczno-terapeutycznej. Szczegóły dotyczące terapii znajdziesz tutaj:

Zarejestruj wizytę: