mgr Piotr Kalużny

fizjoterapia sportowa i pourazowa,
masaż leczniczy stomatologiczna

Czy zauważyłeś kiedyś, że w sytuacji stresowej zaciskasz mocno zęby? Niestety często jest tak, że stres przemija, a Ty wciąż łapiesz się na tym jak zaciśnięta  jest Twoja żuchwa.

A może nosisz aparat ortodontyczny i często boli Cię szyja? Pewnie zastanawiasz się teraz, czy ma to jakiś związek, a ja spieszę z odpowiedzią, że oczywiście!

Mięsień żwacz (jeden z głównych mięśni stawu skroniowo-żuchowowego) jest najsilniejszym mięśniem w naszym ciele – porównując stosunek jego wielkości do siły.

Nie dziwne więc, że przesadne jego napięcie może mieć mocno odczuwalne skutki.

Szczękościsk, bruksizm (nocne zgrzytanie zębami), poczucie ,,zmęczenia” stawów skroniowo-żuchowych, ale też pośrednio wywoływane napięcie szyi, karku, barków, a także napięciowe bóle głowy.

Dlatego poświęć teraz chwilę, a ja przeprowadzę Cię przez prosty, możliwy do wykonania samodzielnie masaż mięśni stawów skroniowo-żuchwowych. Usiądź wygodnie, połóż drugi i trzeci palec mniej więcej na wysokości skroni. Następnie lekko dociśnij i wraz z ruchem opuszczania szczęki powoli przesuwaj je do dołu, aż do krawędzi żuchwy. Przyjemne, prawda?

Powtórz powoli 10-15 razy, a potem możesz przejść do następnego chwytu. Teraz weź tkanki między palce i wykonuj ruchy żuchwą do przodu i tyłu.

Te proste ruchy powtarzane regularnie mogą przynieść wielką ulgę w napięciowych bólach głowy, bólach szyi i przy dolegliwościach stawów skroniowo-żuchwowych, ale jeśli Twoje dolegliwości wciąż nawracają, to oznacza, że przyczyna problemu może leżeć  głębie i wymaga szczegółowej analizy. . W takiej sytuacji nic nie zastąpi profesjonalnej diagnostyki w naszym gabinecie.

Artykuł ma charakter informacyjny i nie zastąpi konsultacji medycznej, czy fizjoterapeutycznej. Więcej informacji znajdziesz tutaj: